7 t/m 20 december - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Isa - WaarBenJij.nu 7 t/m 20 december - Reisverslag uit Letsitele, Zuid-Afrika van Isa - WaarBenJij.nu

7 t/m 20 december

Door: Isa

Blijf op de hoogte en volg Isa

20 December 2017 | Zuid-Afrika, Letsitele

Hoi allemaal!

Ik ben veel later met mijn verslag dan beloofd, maar het is zo druk geworden en er is zo veel gebeurd de afgelopen twee weken.

Ik was gebleven bij de panorama tour van donderdag 7 december. Die ochtend moest iedereen die mee ging helpen bij food prep en dat met een half uur klaar hebben. Dat is natuurlijk iets later geworden. Na het ontbijt zijn we snel in de bus gestapt, want het is zo’n drie uren rijden naar de bergen. Onderweg zijn we een keer gestopt voor kleine lokale souvenirhutjes. Daarna zouden we nog zes stops hebben, maar we hebben er twee moeten missen door slecht weer. God’s window is vaak mistig, maar de big swing was ook gesloten en dat was echt balen. Dat zou het hoogte punt zijn geweest van de tour. Door het slechte weer was iedereen ook snel uitgekeken en hebben we meer tijd gespendeerd aan shoppen. Uiteindelijk waren we tegen het avondeten weer terug.

Het weekend erna was niet heel speciaal, gewoon de dagelijkse routine en op zaterdag- en zondagmiddag vrij. Vanaf de maandag erna was mijn ochtendtaak Monty schoonmaken. De rest van maandagen dinsdag was ook gewoon dagelijkse routine.

Dan komen we bij woensdag: excursie Kruger park! We zouden om 3:30 verzamelen, dus ik had mijn wekker om drie. Ik heb alleen helemaal niet geslapen omdat ik bang was door mijn wekker heen te slapen. Om vier uur zaten we in de bus. Het is ongeveer twee uren rijden naar het park, dat open gaat om zes. We hebben daar twee dagen rondgereden en sliepen in het kamp Skukuza. Ik hoopte heel erg dat in neushoorns zou zien, want dat is de enige van de big 5 die ik nog niet gezien heb. De eerste dag hebben we bijna geen dieren gezien en ondanks dat het groener is dan toen ik hier in de winter was, kun je zien dat Zuid-Afrika door de ergste droogte gaat in inmiddels 100 jaar.
De eerste dag zagen we wel olifanten en buffels, al twee van de big five. Daarnaast ook nog zebra’s, giraffen en impala’s, ook wel AFI (another fucking impala) genoemd. Ik heb ook de night tour genomen in de hoop meer dieren te zien en dat is gelukt: een hyena naast de bus en een afrikaanse civet, die schijn je zelden te zien.
De twede dag zagen we dan ook leeuwen, maar helaas geen luipaarden of cheetah’s. We waren al op de weg richting de uitgang en ik was wat teleurgesteld dat ik niet alles van de big 5 gezien had. Tot we een groep auto’s stil zagen staan. Dat betekent meestal dat er een grote kat is, maar dit was nog beter dan dat of een neushoorn. Wilde honden! Volgens het map & guide boekje dat ik heb gekocht leven er daarvan maar 120 in het Kruger park en wij telden er 15!!
We hebben nog veel meer dieren gezien, maar dat zijn er te veel om op te noemen.
Foto’s komen er nog steeds aan ;)

Het weekend erna was de laatste voor veel van de groep. Daarom hadden we een vuur bij de dorms op zondag. We hadden alleen heel laat avond eten, een hele lange speech van Bob en Mias en we mogen maar tot 22:00 drinken. Uiteindelijk hadden we dus maar een uur om te drinken en die tijd heeft iedereen goed gebruikt. De volgende ochtend werden mensen die tot het einde bleven, waaronder ik, wakker met permanente stift op hun lichaam. Het leek ons die nacht een goed idee om elkaar als afscheid tattoo’s te geven… ik heb het maandag middag er gelukkig wel afgekregen. Maandag was alleen wel een hele gekke dag. Bijna de helft van de groep ging weg, waaronder een vriendin van mij, dus iedereen was die dag erg stil.

De afgelopen dagen hebben we ook kennis gemaakt met het ongedierte hier en hebben mensen hun les geleerd waarom je je kamer netjes moet houden. Zondag zat er in een van de dorms een spitting cobra en heeft een van de vrijwilligers aangevallen. Ze heeft er niks aan overgehouden, op een erg goed verhaal na. Vanochten vonden ze een scorpion spider in clinic en vlak daarna nog een slang. Wat voor slang wisten ze niet zeker. Het kon een ongevaarlijke bruine huisslang zijn geweest, maar omdat hij daarna snel een boom in ging kon het ook een vrouwelijke boomslang zijn, die zijn een stuk gevaarlijker.
Van nijlpaarden hebben we gelukkig niks meer gehoord, want het was de afgelopen dagen 35 graden. Alleen vandaag was het iets koeler en dat is wel fijn nu we een stuk harder moeten werken. Ik heb eindelijk weer tijd gehad om middles in te gaan en mijn babies van vorig jaar te zien. Ik kreeg meteen dikke knuffels van ze en werd nutuurlijk weer gegroomed door Ollie. Hij neemt gewoon je haar in zijn mond en valt in slaap. Ik kreeg ook veel aandacht van Draco, mijn favoriet en nu hoog in rank, en werd ook door hem gegroomed! Het was fijn om daar rustig te zitten zonder dat je kleren worden gescheurd.

Wanneer ik mijn volgende verslag kan plaatsen weet ik niet gezien de drukte hier, maar ik probeer zo veel mogelijk van me te laten horen.

  • 20 December 2017 - 20:00

    Jan Duursma:


    Je Mailingslist werkt! :) Zal vrijdag je verslag even lezen....

  • 22 December 2017 - 11:03

    Jan Duursma:


    Mooi verhaal, maar thuis om naar huis te gaan als ik al die enge dingen lees over wilde beesten enzo :)

  • 22 December 2017 - 12:58

    Harriëtte:

    Wat een mooie belevenissen en ervaringen Isa! Leuk om het op deze manier te kunnen volgen. Geniet ze!

Tags: Wildlife

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Letsitele

Isa

Actief sinds 25 Nov. 2017
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 5248

Voorgaande reizen:

27 November 2017 - 19 Februari 2018

Zuid-Afrika 2017-2018

Landen bezocht: